Årligt event + Summer Internship: Ledande bolag inom Livsmedelsbranschen
Under nio år i rad har Talent Eye samarbetat med detta företag och hjälpt dem att stärka sitt varumärke som arbetsgivare genom ett återkommande Employer Branding Event kombinerat med ett sommarpraktikprogram. Varje år skapar företaget olika projekt beroende på deras specifika behov och söker talangfulla studenter som kan bidra under sommaren.
Rekryteringsprocess
Talent Eye börjar med att, tillsammans med företaget, analysera projektens omfattning och bolla vilka typer av studenter som behövs, inklusive deras bakgrund och personlighet. Vi headhuntar sedan cirka 20 studenter och bjuder in dem till ett event där de får möjlighet att träffa företaget under en kväll med case-lösningar, middag och nätverkande. Syftet med eventet är dubbelt: dels att nå ut till starka kandidater och potentiella framtida anställda, dels att identifiera de bästa kandidaterna för sommarpraktiken. Då många av företagets egna anställda är lediga under sommaren får studenterna relativt fria tyglar är det av extra stor vikt att hitta kandidater som är drivna och som klarar av att ta egna initiativ utifrån ett givet mål.
Efter eventet väljer företaget vilka kandidater de vill gå vidare med varpå Talent Eye hanterar resten av rekryteringsprocessen, inklusive alla steg fram till slutintervjuer med företaget.
En till tre kandidater väljs ut och arbetar därefter heltid under åtta veckor (juni-augusti). Praktikperioden avslutas med en presentation av projektet som kandidaterna arbetat på.
Exempel på projekt
Utför en livscykelanalys (LCA) och beräkna koldioxidavtrycket från utvalda produkter.
Skapa en digital lösning för att beräkna koldioxidavtryck och optimera logistiska rutter.
Genomför en grundlig medarbetarundersökning på olika kontor runtom i Sverige.
Analysera varför vissa produkter försvinner i cykeln och ta fram/presentera lösningsförslag.
Exempel på profiler
Civilingenjörsstudenter från KTH och Linköpings Universitet inom data, industriell ekonomi, hållbarhet, logistik m.m.
BSc-studenter i HR från Uppsala Universitet.
BSc- och MSc-studenter från Handelshögskolan i Stockholm med fokus på ekonomi, management och finans.
Resultat
Efter några år kunde företaget se en betydande ökning i antalet ansökningar från nyexaminerade på universitet där de tidigare hade få eller inga ansökningar. Kvaliteten på ansökningarna förbättrades dessutom avsevärt, och flera av de lösningar som studenterna utvecklade under praktiken har fortsatt använts och vidareutvecklats inom företaget. Upplägget är mycket uppskattat från såväl företaget som studenterna och inte minst oss på Talent Eye - win/win/win!
Avslut
Det långsiktiga samarbetet mellan Talent Eye och företaget har visat på stora fördelar, inte bara i form av ökat antal och kvalitet på ansökningar samt den positiva påverkan som studenternas bidrag haft på företaget, utan det har även lett till att ökad employer branding och att man berättar för sina klasskompisar om “det häftiga sommarjobbet”. Vi på Talent Eye värdesätter detta långsiktiga partnerskap högt och ser fram emot att fortsätta stödja företagets framgångar och utveckling genom framtida projekt och samarbeten.